Efter att Sony och Ericsson genomfört en sammanslagning av deras verksamheter inom mobiltelefoner lades ett stort fokus på att hitta nya modeller som skulle kunna resultera i att företaget kunde ta större marknadsandelar. På fem år ökade deras marknadsandel från 2-3% till ca 8% och detta just tack vare modellserier som Walkman och Cybershot. Telefoner som vände sig till en specifik kundgrupp och som hade extra bra funktioner och kvalité inom vissa punkter.
Walkman
Redan innan Walkman-serien lanserades hade det funnits möjlighet att lyssna på musik och radio via mobiltelefoner. Det som gjorde serien så populär var däremot enkelheten och funktionalitet i hur musiken kunde väljas och sorteras.
Den första modellen var W200i, som snabbt blev populär hos konsumenterna. Därefter kom ett stort antal modeller med mer eller mindre eftertraktade funktioner. Modellen W710i var exempelvis en snäckskalstelefon som även hade stegräknare.
Modellen W800 var den första som verkligen skapade stora musikmöjligheter. Bland annat fanns ett betydligt bättre program för uppspelning av musik och hörlurarna levererade även högre kvalité.
I W850i lanserades den nya spelaren Walkman 2.0 och även TrackID som är ett program som kan känna igen olika låtar.
W950i var den första modellen av smartphone i Walkman-serien.
Cybershot
Cybershot är namnet på den serie av mobiltelefoner som Sony Ericsson utvecklade med extra mycket fokus på foto. Märket CyberShot är tagen från den serie av digitalkameror som Sony började tillverka 1999. Genom att ta ett etablerat märke och applicera på telefonerna blev det mycket tydligt för kunden att det vara en ”foto-telefon”.
Det man bör komma ihåg är att serien lanserades innan dagens smartphones tagit över marknaden för mobiltelefoner. Där finns orsaken till att enstaka funktioner kunde attrahera köparna. Det fanns även andra telefoner med kamera med Cybershot gavs extra bra funktioner och högre fotokvalité än mot andra modeller.
Ett exempel på en modell inom Cybershot-serien är Cybershot K770. Den lanserades 2007 och lyftes fram av recensenterna som ”en kamera, en telefon och ett fotoalbum – i ett”. Telefonen hade då en kamera med 3,2 megapixlar och på minneskortet kunde det sparas hela 200 bilder.
”Med Cybershot har du alltid telefon på fickan”, berättade dåvarande PR-ansvarige på företaget när fördelarna med telefonen skulle lyftas fram i intervjuer.
Smartphones
Ericsson påbörjade sin satsning på smartphones år 2000. Efter sammanslagningen av de två företagen fortsatte utvecklingen gemensamt.
En tidig modell (2002) var P800 som sedan följdes upp med P900. Operativsystemet var Symbian OS v7, gränssnittet UIQ och telefonen hade en processor på 156MHz.
När sedan iPhone lanserades år 2007 sågs inte detta företag som någon större konkurrent. Den nya modellen på marknaden hade, enligt Sony Ericsson, lägre teknisk kvalité och skulle inte kunna ta marknadsandelar. Men det skulle visa sig att den analysen var felaktigt.
Konsumenterna började snabbt prioritera iPhone och Apple tog snabbt stora marknadsandelar. Detta var en av de stora orsakerna till att Sony Ericsson fick ett stort negativt resultat år 2008.
För att möta den hårdnande konkurrensen valde Sony Ericsson att satsa på flera nya vägar. Man öppnade upp källkoden till det operativsystems om används, Symbian. Tanken med detta var att utvecklingen skulle kunna påskyndas och att användarna skulle få ett operativsystem som skulle efterfrågas i allt större grad. Detta gav däremot inte någon större förändring.
En annan satsning var Windows Mobile som fanns på modellerna X1 och X2. Men inte heller denna satsning gav önskad effekt.
Det skulle dröja till 2010 innan man valde att lägga operativsystemet Android på alla modellerna. Den första var Xperia 10. Men det var för sent. Apple hade etablerat sig mycket starkt och Samsung, som haft Android längre, var mycket stora på marknaden. Apple och Samsung dominerade marknaden för smartphones och har gjort detta sedan dess.
Efter att Sony köpt upp Ericssons andel i företaget har de lanserat flera smartphones inom Xperia-serien. Detta i ett försök att etablera sig allt starkar på denna marknad. Men det försprång som Apple och Samsung fick i början har Sony inte ännu kunnat ta igen.