Mobilen har, vilket inte har undgått någon, alltmer blivit den föredragna enheten att spela på, utöver dess vanliga funktioner att prata i telefon och surfa. Smartphones har idag så pass bra möjligheter för grafik och prestanda att det inte innebär någon betydande försämring av kvaliteten i jämförelse med datorn. Någon av dessa saker har Nintendo säkerligen tagit med i beräkningarna, när de nu vill börja tillverka mobilspel. Det legendariska spelföretaget från Japan ger sig nu ut på jakt efter möjliga partners i detta projekt.
Många föredrar att spela på mobilen då det inte innebär någon större försämring av kvaliteten jämfört med datorn. Mobilerna har utvecklats i en rasande fart och har idag även större skärmar vilket gör dem optimala att spela på. Ytterligare en fördel med mobilspel är att de är mobila. De kan nås och användas var som helst.
Nintendo har redan en liten fot inne i spelmarknaden, genom att äga 10 % av DeNA, som är en spelutvecklare för smartphones. Tillsammans har de lanserat fyra spel. De har, uppger vissa källor, också kontaktat GungHo Entertainment, som är ett spelbolag inriktat på mobilspel, och baserat i Tokyo.
Det har varit ett långt motstånd från Nintendos sida när det kommer till mobilspel. Man ville från början, och har hållit fast vid det en lång tid nu, bara tillverka spel för de enda konsolerna. Men nu verkar det som att de har ändrat åsikt, och insett de stora vinster som finns att göra genom att öppna upp till samarbeten med andra varumärken.
Vinstdrivande marknad
Det är, som helhet, en enormt lukrativ marknad som Nintendo nu ger sig in på. Under 2016, omsatte den 50 miljarder dollar. Det är faktiskt helt bisarra summor pengar, svåra att föreställa sig ens i fantasin. Vi hoppas att Nintendo nu kan leverera något kul, som kommer underhålla massvis av spelare över hela världen.
För alla spelälskare med en kombinerad nostalgi och nyhetsintresse, är detta en fantastiskt intressant utveckling att följa. Vi ser med intresse på vad Nintendo kan tänkas hitta på! När det kommer till spel, när det kommer till Nintendo, och när det kommer till innovation, så vet vi redan av erfarenhet att det är en magisk kombination.